DERS ADI |
Estetik kuramları - FEL 3146 (DEÜ 3. Sınıf Lisans Programı Seçimlik Ders) Bahar Dönemi |
|||
DERSİN BÖLÜMÜ |
Felsefe Bölümü , Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi |
|||
KODU |
FEL 352 / Türü: Seçmeli / III. Sınıf, Bahar (II. Dönem) / Ulusal Kredi: 3 AKTS: 4. |
|||
Dersi Veren |
||||
ADRES |
Felsefe Bölümü, Dokuz Eylül Üniversitesi,Tınaztepe Yerleşkesi, Edebiyat Fakültesi, Öğretim Üyeleri Binası (Eski PDÖ Binası), 3. Kat, oda no: 328, PK: 35370, Buca - İzmir, Türkiye. Tel: ++ 90 (232) 412 79 03 - dahili tel: 19411, Fax: ++ 90 (232) 453 90 93 E-Posta: balmetin@gmail.com , Web: www.metinbal.net, Görüşme gün ve saatleri: Pazartesi: , Salı: . |
|||
DERSİN AMACI |
Estetik Kuramları dersinin genel amacı estetik ve sanat kuramlarını onsekizinci yüzyıldan başlayarak yirmibirinci yüzyılın ilk çeyreğine kadar incelemektir. Bu derste estetik ve sanat kuramlarının öncü düşünürleri, sanatçıları ve yazarları başyapıtlarıyla birlikte ele alınır. 2015/16 yılı bahar döneminde Estetik Kuramları dersimizin konuları Edmund Burke'ün Yüce ve Güzel Kavramlarımızın Kaynağı Hakkında Felsefi Bir Soruşturma adlı kitabı ve Immanuel Kant'ın Yargı Yetisinin Eleştirisi adlı kitabı olacaktır. Burke'ün estetiğe yaptığı katkılar ayrıntılı olarak incelenecektir. Bunun ardından Kant'ın Yargı Yetisinin Eleştirisi'nin eleşti felsefesi için önemi ve sonraki düşünce tarihinde oynadığı rol olarak incelenecektir. |
|||
KAZANILAN BILGI |
Sanatın duyusal ve düşünsel deneyime katkılarını ve sanatla ilgili temel felsefi sorunların farkında olmak, sanat akımlarını ve sanat teorilerini inceleyebilecek düşünsel araçları tanımak. |
|||
ÖLÇME VE DEG. |
Ders yazılı olarak
yapılacak bir ara sınav ve bir final sınavı ile değerlendirilecektir.
|
|||
DERS PLAN VE IÇERIGI |
||||
HAFTA |
Numara Sırasıyla
Konu ve Literatür
|
|||
Başlangıç dersi: |
FELSEFEYE BAŞLAMAK İÇİN EN KISA KILAVUZ", Metin BAL (Tıklayarak indirip okuyabilirsiniz. İlginiz için teşekkür ederim. Keyifli okumalar.) |
|||
Ben Prof. Dr. Metin BAL, bir öğretim üyesi olarak öğrenmeye ve öğretmeye çalıştığım şey şudur: Nasıl Filozof Olunur? Savunma Hakkı Kimde Saklıdır? Adalet Arayışı, Prof. Dr. Metin Bal. 24 Ekim 2023 Salı. Nif Dağı, Kaynaklar, Buca, İzmir, Türkiye
Bu sorumun cevabını ararken bana kayıtsızlığın (Grekçe "akrasia"'nın) ihtişamını yaşatan ilham kaynağım: Akira Kurosawa’nın Rashomon (Raşömon, 1950) Filminin Bana Göre Felsefi Anlamı Nedir?
► Video kaydı için tıklayınız lütfen: http://www.metinbal.net/Film_Philosophy_Film_Felsefesi/Savunma%20Hakki%20Kimde%20Nasil%20Sakli%20Kalir%20Metin%20Bal.mp4
Raşömon filmi ile ilgili benim gördüğüm içerik: Bebekliğe, Çağrıya Geri Dönelim. Felsefeyi ya da Felsefeci Değil Filozof Olmayı Öğrenmeye ve Öğretmeye çabalıyorum. Yaşam Nasıl Savunulur? Çaresizlik Nedir? Mahkemeden mahkemeye koşan Sokrates. Ayakta Acı Çekmek Nedir? Sadece Canlıların Değil Ölülerin de Tanıklığına Kim, Nasıl Başvurur? Ya da Tarafların Savunma Hakkı Kimde Saklıdır? Fal Neden Bakılır? Ruh Neden Çağrılır? Bir Filozofu Anlamak İçin Ne Yapmak Gerekir? Bir Kişinin Filozof Olduğunu Adalet Hakkındaki Düşüncesine Bakarak Anlayabilirsiniz. #rashomon #akirakurosawa #filozofolmak #çağrı #felsefe #yaşamnasılsavunulur #savunma #savunmahakkı #ruhçağırma #tanıklık #hermeneutik #yorumfelsefesi #insanıunutmak #sinefil #sinema #sanatfilmi #mahkeme #adalet #sanatfelsefesi #sanatyapıtı #workofart #izmirsanat #izmirfelsefe #bebek #yetişkinler #koruma #yaşamısavunmak #ilgilenmek #ayaktaacıçekenler #pygmalioneffect
|
||||
Dersin Temel Kitapları |
► Burke, Edmund (2008) Yüce ve Güzel Kavramlarımızın Kaynağı Hakkında Felsefi Bir Soruşturma, çev. Barış Gümüşbaş, Ankara: BilgeSu. ► Kant, Immanuel (1994) Pratik Aklın Eleştirisi/Kritik der praktischen Vernunft, çevirenler: İoanna Kuçuradi, Ülker Gökberk ve Füsun Akatlı, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. ► Kant, Immanuel (2006) Yargı Yetisinin Eleştirisi, Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi. ► Şener, Sevda (2017) Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Ankara: Dost Kitabevi. |
|||
|
|
|||
I. Hafta, |
Burke, Edmund (2008) Yüce ve Güzel Kavramlarımızın Kaynağı Hakkında Felsefi Bir Soruşturma, çev. Barış Gümüşbaş, Ankara: BilgeSu. I. Kitap: I. Bölüm, Yenilik, s. 35 |
|||
2. Hafta, i |
II. Bölüm, Acı ve Haz, s. 36 III. Bölüm, Acının giderilişi ile mutlak Haz arasındaki fark, s. 37 IV. Bölüm, Keyif ve Hazzın birbirlerine karşıtlığı üzerine, s. 39 V. Bölüm, Neşe ve Keder, s. 40 VI. Bölüm, Kendini korumayla ilgili tutkular, s. 42 VII. Bölüm, Yüce Üzerine, s. 42 VIII. Bölüm, Dostlukla ilgili tutkular üzerine, s. 43 IX. Bölüm, Kendini korumayla ilgili tutkularla Cinsiyetlerarası Dostlukla ilgili olanlar arasındaki farkın nihai nedeni, s. 44 X. Bölüm, Güzellik Üzerine, s. 45 XI. Bölüm, Dostluk ve Yalnızlık, s. 46 XII. Bölüm, Duygudaşlık, Taklit ve İhtiras, s. 47 XIII. Bölüm, Duygudaşlık, s. 47 XIV. Bölüm, Başkalarının ıstıraplarına Duygudaş olmanın etkileri, s. 48. |
|||
3. Hafta, |
XV. Bölüm, Tragedyanın etkileri üzerine, s. 51 XVI. Bölüm, Taklit, s. 51 XVII. Bölüm, İhtiras, s. 53 XVIII. Bölüm, Özet, s. 54 XIX. Bölüm, Sonuç, s. 55. II. Kitap I. Bölüm, Yücenin neden olduğu tutku üzerine, s. 61. II. Bölüm, Dehşet, s. 61 III. Bölüm, Belirsizlik, s. 62. IV. Bölüm, Tutkular açısından Açıklık ve Belirsizlik arasındaki Fark, s. 63 [IV.] Bölüm, Aynı konuya devam, s.64 V. Bölüm, Güç, s. 68. |
|||
|
|
|||
ÖDEV, Nikomakhos'a Ethik, IV. Kitap. |
Aristotle (2014) Nicomachean Ethics, tr. and ed. by Roger Crisp, Cambridge: Cambridge University Press. (Aristoteles, Nikomakhos'a Ethik:) |
|||
4. Hafta, |
VI.Bölüm, Yoksunluk, s. 74 VII. Bölüm, Enginlik, s. 75 VIII. Bölüm, Sonsuzluk, s. 76 IX. Bölüm, Ardışıklık ve Birörrneklik, s. 78 X. Bölüm, Binalarda Büyüklük, s. 79 XI. Bölüm, Hoşa giden Nesnelerde Sonsuzluk, s. 80 XII. Bölüm, Zorluk, s. 80 XIII. Bölüm, İhtişam, s. 81 XIV. Bölüm, Işık, s. 83 XV. Bölüm, Binalarda Işık, s. 84 XVI. Bölüm, Yüce duygusunu yaratması açısından Renk, s. 85 XVII. Bölüm, Ses ve Ses Yüksekliği, s. 86 XVIIII. Bölüm, Anilik, s. 86 XIX. Bölüm, Aralıklı olmak, s. 87 XX. Bölüm, Hayvanların bağırışları, s. 88 XXI. Bölüm, Koku ve Tat. Acılıklar ve Kötü Kokular, s. 89 XXII. Bölüm, His ve Acı, s. 91. |
|||
5. Hafta, |
III. KİTAP I. Bölüm, Güzellik üzerine, s. 95 II. Bölüm, Orantının Bitkilerde Güzelliğin nedeni olmaması, s. 96 III. Bölüm, Orantının Hayvanlarda Güzelliğin nedeni olmaması, s. 99 IV.Bölüm, İnsan türünde orantının GÜZELLİĞİN nedeni olmaması, s. 100 V. Bölüm, Orantı üzerine ilave VI. Bölüm, Amaca uygunluğun Güzelliğin nedeni olmaması, s. 108 VII. Bölüm, Uygunluğun gerçek etkileri, s.110 VIII. Bölüm, Özet, s. 113 IX. Bölüm, Mükemmelliğin Güzelliğin nedeni olmaması, s. 113 X. Bölüm, Güzellik kavramı Zihnin niteliklerine ne ölçüde uygulanabilir?, s. 114. XI. Bölüm, Güzellik kavramı Erdeme ne ölçüde uygulanabilir?, s.115 XII. Bölüm, Güzelliğin gerçek nedeni, s. 116. |
|||
6. Hafta, 7. Hafta, |
XIII. Bölüm, Küçük nesnelerin güzelliği, s. 116. XIV. Bölüm, pürüzsüzlük ve Düzgünlük, s. 117 XV. Bölüm, Kademeli Değişim, s. 118 XVI. Bölüm, Narinlik, s. 119. XVII. Bölüm, Renkteki Güzellik, s. 120. XVIIII. Bölüm, Özet, s. 121 XIX. Bölüm, Fizyonomi, s. 121. XX. Bölüm, Göz, s. 122. XXI. Bölüm, Çirkinlik, s. 122 XXII. Bölüm, Zarafet, s. 123 XXIII.Bölüm, , Zarafet ve Hoşluk, s. 123 XXIV.Bölüm, Dokunma Duyusu açısından Güzellik, s. 124 XXV. Bölüm, Seslerde Güzellik, s. 126 XXVI. Bölüm, Tat ve Koku, s. 127 XXVII. Bölüm, Yüce ve Güzelin kıyaslanması, s. 128. |
|||
8. Hafta & 9. Hafta, |
VİZE HAFTASI |
|||
10. Hafta, |
IV. KİTAP I. Bölüm, Yüce ve Güzelin etken nedeni üzerine, s. 133 II. Bölüm, Çağrışım, s. 134 III. Bölüm, Acı ve Korkunun kaynağı, s. 135 IV. Bölüm, Önceki bölümün devamı, s. 136 V. Bölüm, Yüce nasıl ortaya çıkar?, s. 138 VI. Bölüm, Acı nasıl Keyfin bir nedeni olabilir?, s. 138. VII. Bölüm, Egzersizin daha hassas organlar için gerekliliği, s. 139 VIII.Bölüm, Tehlikeli olmayan şeyler niçin bazen Dehşete benzet bir tutku uyandırırlar?, s. 140 IX. Bölüm, Muazzam boyutlardaki görsel nesnelerin Yüce olmasının nedenleri, s. 140 X. Bölüm, Bütünlük Enginlik için neden ön koşuldur?, s. 142. XI. Bölüm, Yapay Sonsuzluk, s. 143 |
|||
|
XII. Bölüm, Titreşimler benzer olmalıdır, s. 144 XIII. Bölüm, Görsel nesnelerde Ardışıklığın etkilerinin açıklanması, s. 144 XIV. Bölüm, Locke'un karanlık hakkında görüşü üzerine, s. 146 XV. Bölüm, Karanlığın bizzat doğasında korkunç olması, s. 148 XVI. Bölüm, Karanlığın korkunç olmasının nedeni, s. 149 XVII. Bölüm, Siyahlığın etkileri, s. 150 XVIIII. Bölüm, Siyahlığın etkilerinin hafiflemesi, s.152 XIX. Bölüm, Aşkın fiziksel kaynağı, s. 152 XX. Bölüm, Pürüzsüzlüğün güzel olmasının nedeni, s. 154 XXI. Bölüm, Tatlılık ve doğası, s. 154 XXII. Bölüm, Tatlılığın rahatlatıcılığı, s. 157. XXIII. Bölüm, Çeşitlemenin güzel olmasının nedeni, s. 158 XXIV. Bölüm, Küçüklük üzerine, s. 159 XXV. Bölüm, Renk üzerine, s. 162. |
|||
KANT'IN SANAT ANLAYIŞI |
||||
11. Hafta, |
V. KİTAP I. Bölüm, Sözcükler Üzerine, s. 167 II. Bölüm, Şeylerin kavramlarını uyandırmadan, şiirin genel etkisi, s. 167 III. Bölüm, Kavramlardan önce genel sözcükler, s. 169 IV. Bölüm, Sözcüklerin etkileri, s. 170 V. Bölüm, Sözcüklerin İmgeler uyandırmadan etkileyebileceğinin örnekleri, s. 171 VI. Bölüm, Şiirin tam anlamıyla bir taklit sanatı olmaması, s. 177 VII. Bölüm, Sözcükler Tutkuları nasıl etkilerler?, s. 177. |
|||
|
||||
12. Hafta, |
2. Kant'ın sanat görüşü: 2. 1. Kant, Immanuel (2006) Yargı Yetisinin Eleştirisi, Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi. 2. 2. "Yargı ve Estetik: Platon'dan Kant'a Estetik ve Yargı", Metin BAL. İçinde: Yargıya Felsefeyle Bakmak, Yayına hazırlayanlar: Kurtul Gülenç & Özlem Duva, 2016, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.ss. 167-212. "YARGI VE ESTETİK" yazısının içeriği: I. Estetik Deneyim ve Beğeni Yargısı ile İlgili Felsefi Bir Soruşturmaya Hazırlık, II. Sanatın Ruhun Derinliklerini Düzenleyen Rolünün Platon Tarafından Keşfi, III. Estetik Deneyimi ve Beğeni Yargısını Ortaya Çıkaran Kaynaklar, IV. Edmund Burke ve "Beğeni Yargısı" Araştırmasının Felsefi Başlangıcı, V.Kant'a Göre Estetik ve Beğeni Yargısı. 2. 3. Sanat Felsefesi'nde Kopernik Devrimi'nin Anlamı Nedir? = ss. 24-25. Arı Usun Eleştirisi, Kant, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul, 1993. 2. 4. Sanatın zihinsel aktörü olan “hayalgücü”nün akıl ve anlaktan bağımsızlaşması: Kant. Kant’ta "estetik" ve "sanat felsefesi" ayırımı: Yargı Yetisinin Eleştirisi.
2. 5. § 51, "Güzel Sanatların Bölümlenişi", ss. 192-198. Kant, Immanuel (2006) Yargı Yetisinin Eleştirisi, Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi. 2. 6. "Yargı Yetisinin Eleştirisi'nin Kant'ın Felsefesindeki Yeri", Metin Bal. Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih, Coğrafya Fakültesi Araştırma Dergisi, Yıl: 2008. Sayı: 19, ss.83-103. (çevrimiçi okumak için tıklayınız). 2. 7. Yargı Yetisinin Eleştirisi'nin Eleştiri Felsefesine Katkısı ve Güzel ve İyi Arasındaki İlişki, Metin Bal. 28 Nisan 2016 Perşembe. Etkinlik: Felsefe ve Sanat Sempozyumu, Düzenleyen: İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü, İstanbul Üniversitesi Avrasya Enstitüsü Konferans Salonu, Balabanağa Mh., Kimyager Derviş Paşa Sk. No: 16. Beyazıt - İstanbul. (Video kaydını izlemek için tıklayınız lütfen). 2. 8. "Kant Estetiğinde Etik Dönüş", Metin Bal. 28-29-30 Nisan 2016. Kant Sempozyumu, Doğru, İyi, Güzel, MSGSÜ, Fındıklı Yerleşkesi, Sedat Hakkı Eldem Oditoryumu, Meclis-i Mebusan Cd. No: 24, 34427, İSTANBUL. (Video kaydını izlemek için tıklayınız lütfen). 2. 9. "Faust'un Dönüşümü ya da İyiye Rağmen Güzel Anlayışı", Metin Bal. |
|||
3. Schiller: Estetik ve Eğitim | ||||
"Hamann, Herder ve Schiller’in Estetik Bütüncülüğü", ["The Aesthetic Holism of Hamann, Herder, and Schiller"], Daniel O. Dahlstrom, Çev. Metin Bal.Bibliotech, Felsefe, Sosyal Bilimler Dergisi, 2015, Sayı: 21, Yıl: 8. Dosya konusu: Ölüm, ss. 56-65. | ||||
4. Hegel'in sanat görüşü: 5. 1. "Sanat Felsefesi" ya da "Güzel Sanatlar Felsefesi" Nedir? = s.1. Hegel, F. Georg Wilhelm (1994) Estetetik, Güzel Sanatlar Üzerine Dersler, çev. Taylan Altuğ-Hakkı Hünler, Cilt I, İstanbul: Payel Yayınevi. |
||||
13. Hafta, |
6. Sanatın
popülerleşmesi: Romantisist felsefe,
"Hölderlin ve Novalis", Charles Larmore. Bibliotech Dergisi, Felsefe, Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: 6. (Eylül - Ekim - Kasım), 2008. Ankara. ss.75-86. 7. "Alman İdealizmi ve Sanatlar", Andrew Bowie.Çev. Metin Bal, Bibliotech, Felsefe, Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: 7, Bahar 2009, (Şubat - Mart-Nisan)Ankara. ss. 61-72. |
|||
14. Hafta, |
9. Nietzsche ve "sanat yapıtı olarak dünya". "Nietzsche Dünyayı Neden Bir Sanat Yapıtı Olarak Değerlendirir?", Metin Bal, Özne, Felsefe ve Bilim Yazıları Dergisi, Dosya Konusu: Felsefi Bir Sorun Olarak İnanma, Güz 2014: 21.kitap. Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 247-258. 9.1. Modern Sanat Neden Floransa'da ve Opera İle Başlar? = ss. 7-13. Nietzsche, F., (2005), Yunan Tragedyası Üzerine İki Konferans, çev. Mahmure Kahraman, İstanbul: SayYayınları. |
|||
|
10. Bilinçdışının faaliyeti olarak sanat: Freud |
|||
11. Heidegger’in "estetik"i reddi:
11.1.Varlık ve insan kavramlarının kökeni olarak sanat: Heidegger 11.2. "Heidegger’in “Düşünmek Ne Demektir?” Sorusuyla Henüz Düşünmeyen Tavşan’dan Yeni Bir Düşünmeye Başlangıç Yapan Kirpi’ye", Metin Bal. Doğu Batı Düşünce Dergisi. Sayı: 71. Nisan 2015,Dosya konusu “Mit ve Masallar”, Ankara: Doğu Batı Yayınları, ss. 199-217. Ado HUYGENS’in “2016’da Bir Daseinanalizci Ne Olabilir?” Başlıklı Konferansı İçin Açılış Konuşması, Metin BAL. 2016’da Bir Daseinanalizci Ne Olabilir?, (What could be a Daseinanalyst in 2016?), Prof. Dr. Ado HUYGENS, Uluslararası Daseinanaliz Federasyonu Başkanı., Ardıl çeviri: Yrd. Doç. Dr. Şeyda ERASLAN & Arş. Gör. Jasmin Esin DURANER DİKMEN, Tarih: 04 Mart 2016, Saat: 10:00 – 12:30, Yer: Fen Fakültesi C Blok Konferans Salonu, DEÜ Tınaztepe Yerleşkesi, Buca- İzmir. 2016’da Bir Daseinanalizci Ne Olabilir?, (What could be a Daseinanalyst in 2016?), Ado HUYGENS, Uluslararası Daseinanaliz Federasyonu Başkanı, slaytları Türkçe'ye çeviren Metin BAL. Tarih: 04 Mart 2016, Saat: 10:00 – 12:30, Yer: Dokuz Eylül Üniversitesi, Tınaztepe Yerleşkesi, Fen Fakültesi C Blok Konferans Salonu, Buca- İzmir. (Buraya Tıklayarak indirebilirsiniz). Ado HUYGENS’in “Daseinanaliz ve Sanat” Başlıklı Konferansı İçin Açılış Konuşması, Metin BAL. Daseinanaliz ve Sanat (Daseinanalysis and Art), Prof. Dr. Ado HUYGENS, Açılış konuşması ve slaytları çeviren: Metin BAL. Ardıl çeviri: Yrd. Doç. Dr. Şeyda ERASLAN & Arş. Gör. Jasmin Esin DURANER DİKMEN, Tarih: 04 Mart 2016, Saat: 14:30 – 16:30, Yer: Fen Fakültesi C Blok Konferans Salonu, DEÜ Tınaztepe Yerleşkesi, Buca- İzmir. Video Kaydı İçin Tıklayınız Lütfen. "Daseinanaliz ve Sanat" ("Daseinanalysis and Art"), Ado HUYGENS, slaytları Türkçe'ye çeviren: Metin BAL. Tarih: 04 Mart 2016, Saat: 14:30 – 16:30, Yer: Dokuz Eylül Üniversitesi Tınaztepe Yerleşkesi, Fen Fakültesi C Blok Konferans Salonu, Buca- İzmir. (Tıklayarak indiriniz lütfen.) |
||||
11.2. "Raşomon", ss. 11-18., 12.2.a. "Cehennem Tablosu", ss. 43-83., 12.2.b. "Mendil", 28-38. Akutagava, Ryunosuke (2010) Raşomon ve Diğer Öyküler, çev. ve der. Oğuz Baykara, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. |
||||
12. Toplumsal sanat anlayışının geliştirilmesi: Lukács |
||||
12.1. Bertolt Brecht'in Epik Tiyatro Anlayışı: Cesaret Ana ve Çocukları |
||||
12.2. Brecht’in Epik Tiyatro Teorisi ve Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi Oyununun Felsefi Bir Yorumu, Metin Bal. 12.3."Bertolt Brecht’in Epik Tiyatro Kuramının Felsefi Bir Yorumu", Metin Bal, Baykuş Felsefe Yazıları Dergisi, Devrim ve Felsefe sayısı, Yıl: 2009, Sayı: 4. Alef Yayınları, İstanbul. ss. 127 - 147. |
||||
12.4. Teknoloji çağında sanat yapıtı: Benjamin |
||||
Varoluşçu Sanat Anlayışı: 13."Varoluşçuluğun İlk Romanı Yeraltından Notlar'a Felsefi Bir Bakış", Metin Bal, Mavi Atlas, Gümüşhane Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Elektronik Dergisi, Sayı 5, (Güz, 2015), ISSN: 2148-5322. ss. 53-68. 13.1. Sartre, Jean Paul (2000) Estetik Üstüne Denemeler, çev. Mehmet Yılmaz, Ankara: Doruk Yayımcılık. "Fenomenolojik Ontoloji Temelinde Jean-Paul Sartre'ın Sanat Anlayışı" (Jean-Paul Sartre's Conception of Art Based on the Phenomenological Ontology), Hazırlayan: Sema SÖKMEN, Tez Danışmanı: Metin BAL, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Anabilim Dalı, Aydın-2013. 182 sayfa. |
||||
"Modernizm, Derinlik Modelleri ve Sanat", Metin Bal. 11 Ağustos 2017, Saat: 15:00-17:00. DEÜ Tınaztepe Kampüsü Öğretim Üyeleri Binası, Felsefe Bölümü, Oda no: 328. (Video kaydı için tıklayınız lütfen.) | ||||
|
14. Postmodernizmin sanat anlayışı: 14.1. Lyotard. "Postmoderni Tanımlamak". |
|||
14.1. Fredric Jameson: modernist sanat akımları ve postmodern sanatın özellikleri |
||||
15. Hafta, |
14.2. "Postmodernizmin Düşünce ve Sanat Dünyasında Tanımı", Metin Bal. Mavi Atlas, Gümüşhane Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Elektronik Dergisi, Sayı 4 (Bahar 2015), ss. 120-135. |
|||
Rancière, Jacques (2009) Aesthetics and Its Discontents, tr. by Steven Corcoran, Cambridge: Polity Press. “Lyotard and the Aesthetics of the Sublime: a Counter-reading of Kant”, ss. 88-131. |
||||
YARARLANILACAK KAYNAKLAR |
||||
"Felsefi Bir Konuda Etkili Sunum Nasıl Hazırlanır ve Gerçekleştirilir?", Metin Bal. ss. 317-324. ÖZNE Felsefe, Bilim ve Sanat Yazıları, 23. Kitap-Güz 2015 Tarihe Felsefeyle Bakmak, The Philosopher's Index tarafından listelenmektedir. Bu sayının editörü: Prof. Dr. Doğan ÖZLEM, ISBN: 978-605-9706-18-6. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları. Baskı tarihi: Ocak 2016. |
||||
1 |
Shiner, Larry (2004) Sanatın İcadı, Bir Kültür Tarihi, (The Invention of Art: A Cultural History) Çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
|||
Açılış Konuşması: Aristoteles Okumaları – II - Poietika – Doç. Dr. Kurtul GÜLENÇ, Tarih: 6 Mayıs 2016, Saat: 14:00 – 15:30, Yer: Dokuz Eylül Üniversitesi, Tınaztepe Yerleşkesi, Fen Fakültesi, Ömer Köse Konferans Salonu, Buca-İzmir. Video kaydı için tıklayınız lütfen: I. Bölüm, II. Bölüm. | ||||
2 |
Diderot (2007) Aktörlük Üzerine Aykırı Düşünceler, çev. Sabri Esat Siyavuşgil, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. |
|||
3 |
Aristoteles (2005) Poietika (Şiir Sanatı Üzerine) Yunanca/Türkçe, çev. Nazile Kalaycı, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. |
|||
4 |
Borges, Jorge Luis (2010) Alef, El Aleph, Çev. Tomris Uyar, Fatih Özgüven, Fatma Akerson, Peral Bayaz Charum. İstanbul: İletişim Yayınları. "Averroes'in [Ibn Rüşd'ün ]Arayışı", ss. 85-94. ("Averroe's Search", ss.147-153, Borges, Jorge Luis (1964) Labyrinths Selected Stories & Other Writings, Edited by Donald A. Yates & James E. Irby Preface by André Maurois, New York: New Directions Publishing Corporation.) |
|||
5 |
Aiskhülos (2010) Oresteia: Agamemnon, Adak Sunucular, Eumenidler, Çev. Yılmaz Onay, İstanbul: Mitos Boyut Tiyatro Yayınları. |
|||
Burke, Edmund (MDCCLXIV) A Philosophical Enquiry into the Origin of the Sublime and Beautiful, London: R. and J. Dodsley. |
||||
Kott, Jan (2006) Antik Tragedyalar ve Çağdaş Yorumları, Çev. Ayşe Selen, İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları |
||||
6 |
Tarkovski, Andrey: Andrei Rublev'e Göre Tutku. |
|||
7 |
Tarkovski, Andrey (2008) Mühürlenmiş Zaman, Die versiegelte Zeit, Çev. Füsun Ant, İstanbul: Agora Kitaplığı. |
|||
8 |
Schiller, İnsanlığın
Estetik Eğitimi Üzerine Mektuplar. (Schiller’in estetik
ve sanat felsefesi anlayışı |
|||
9 |
Deleuze, Gilles (1995) Kant'ın Eleştirel Felsefesi, çev. Taylan Altuğ, İstanbul: Payel Yayınevi. |
|||
10 |
Hegel, F. Georg Wilhelm (1994) Estetetik, Güzel Sanatlar Üzerine Dersler, çev. Taylan Altuğ-Hakkı Hünler, Cilt I, İstanbul: Payel Yayınevi. |
|||
11 |
Hegel G. W. F. (1975) Aesthetics, Lectures on Fine Art , tr. by T.M.Knox, Vol.I, Oxford: The Clarendon Press. |
|||
12 |
|
|||
13 |
Berlin,
Isaiah (2004) Romantikliğin Kökleri, Güzel Sanatlar Üzerine, hazırlayan:
Henry Hardy, çev. Mete Tunçay, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. |
|||
14 |
Cheney, Sheldon (1958)Expressionism
in Art, Revised Edition with 210 illustrations, New York: Liveright
Publishing Corporation. |
|||
15 |
Crowther, Paul (1996) Critical
Aesthetics and Postmodernism, Oxford: Clarendon Press. |
|||
16 |
Shakespeare, William. (1992). Othello,Venedikli Bir Mağripli’nin Faciası, çev. Orhan Burian, İstanbul: MEB Yayınları. |
|||
17 |
Faden, Gerhard (1986) Der Schein
der Kunst, Zu Heideggers Kritik der Ästhetik, Würzburg: Verlag Dr.
Johannes Königshausen und Dr. Thomas Neumann. |
|||
18 |
Novalis ve Hölderlin için Bkz: "Hölderlin ve Novalis", Charles Larmore. Çev. Metin Bal, Bibliotech Dergisi, Felsefe, Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: 6. Eylül, Ekim, Kasım 2008. Ankara. ss.75-86. |
|||
19 |
Schopenhauer, Arthur (2010) Güzelin Metafiziği, Sanatta ve Edebiyatta Güzelin Sırları, çev. Ahmet Aydoğan, İstanbul: Say Yayınları. |
|||
20 |
Kierkegaard, Soren (2009) Etik - Estetik Dengesi, Çev. İbrahim Kapaklıkaya, İstanbul: Ağaç Kitabevi Yayınları. |
|||
21 |
Osborne, Harold (1970) Aesthetics
and Art Theory, An Historical Introduction, E.P. Dutton, New York. |
|||
22 |
Oskay, Ünsal (1985) Estetik ve
Politika, Ernst Bloch, Georg Lukasc,
Bertolt Brecht, Walter Benjamin,
Theodor Adorno, Fredric Jameson, der. Ünsal Oskay, İstanbul:
Eleştiri Yayınları. |
|||
23 |
|
|||
24 |
Lukacs, Georg (1979) Goethe and
His Age, tr by Robert Anchor, London: Merlin
Press. |
|||
25 |
Brecht, Bertolt (1997) Adam Adamdır (1938). Çev. Yılmaz Onay. Bütün Oyunları, Cilt 2, İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları. |
|||
26 |
Brecht, Bertolt. (2005). Tiyatro İçin Küçük Organon, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları. ("Küçük Organon'a Ekler"). |
|||
27 |
Benjamin, Walter (1992) Pasajlar, Çev. Ahmet Cemal, İstanbul: YKY. |
|||
28 |
Benjamin, Walter (2007) Estetize Edilmiş Yaşam, Sanat'tan Savaş ve Siyasete Alman Faşizminin Kuramları,Derleyen ve Sunan: Ünsal Oskay, İstanbul: Derin Yayınları. |
|||
29 |
Benjamin, Walter (2010) Sanatta ve Edebiyatta Eleştiri, Alman Romantizminde Sanat Eleştirisi Kavramı, Der Begriff der Kunstkritik in der deutschen Romantik, çev. Elçin Gen - Mustafa Tüzel, İstanbul: İletişim Yayınları. |
|||
30 |
Bürger, Peter (2000) Ursprung des Postmodernen Denkens, Göttingen: Hubert&Co. |
|||
Ana Sayfa 31 |
Lyotard, Jean-Francois, "Postmoderni Tanımlamak", çev. Metin Bal. |
|||
32 |
Şentürer, Ayşe, U., Ş., Sönmez, Funda Uz, (editörler) (2004) Etik-estetik, İstanbul: Yapı Yayın. |
|||
33 |
Redeker, Horst (1986) Edebiyat Estetiği, Çev. Aziz Çalışlar, Ankara: Kuzey Yayınları. |
|||
34 |
Robinson, Gillian & Rundell, John (1999) Tahayyül Gücünü Yeniden Düşünmek, Kültür ve Yaratıcılık [Rethinking Imagination Culture and Creativity], Çev. Ertuğrul Başer, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
|||
35 |
Brecht, Bertolt (1990) Sanat Üzerine Yazılar, Çev. Kamuran Şipal, İstanbul: Can Yayınevi. İçindekiler: Tiyatro İçin Küçük Organon, ss.7-45, Küçük Organon’a Ekler, ss.48-53, Tiyatroda Diyalektik (1953), ss. 55-76, Biçimcilik Tartışmasıyla İlgili Pratik Bilgiler, ss. 77-81, Georg Lukacs’ın Denemeleri, ss.82-84, Gerçekçilik Kuramının Biçimci Niteliği Üstüne, ss.84-94, Biçimcilik Üstüne Görüşler, ss. 95-101, Edebiyatta Gerçekçilik Tartışmasının Sonuçları, s.102, Gerçekçi Yazış Biçimi Üstüne Notlar, ss.103-126, Berlin Ensemble’sinin Özellikleri, ss.127-128. Oyunculuk Mesleği Üzerine, ss.128-129, Oyuncular İçin Temel Kurallar, 129-131, Bir Oyuncunun Kapılmaması Gereken Eğilimler, ss.131-132, Güç Şeyle Başa Çıkılmak İsteniyorsa Onu Kolay Duruma Getirmek Gerekir, s.132, Sahne Coşkusunun Denetim Altına Alınması ve Sahne Dilinin Arındırılması, ss.132-133, Sesin Devralınması, ss.133-135, Ayrıntı ve Hızlı Tempo, En az Etkinin Aranması, Temel Sahne Düzeni, Çelişkili Davranışları Sergilemede Karşılaşılan Güçlükler, Küçük Rolleri Oynamadaki Güçlük, Provaların Erken Dönemi, Jestler, s.138-139, Gestus Üzerine, ss.139-140, Yönetmenin Çalışmasına İlişkin, Deneyimler, Her Yerde Aynı Derecede Parlak Işık, Neden Hafif Uçuşan Yarım Tül Perde, Görev Bölümü, Brecht’in Yönetmenliği, Düşünceleri Canlandıran Bir Kişi Olarak Oyuncu, ss.148-149, Kurt Palm, Mavi Atlar, s.152, Yeni Bir Eleştiriden Eklenenler, 153-154, Estetiği Ortadan Kaldırmamız Gerekmez mi?, ss.155-158, Sanata Bakış ve Bakma Sanatı, ss.158-164, Çinlilerin Resim Sanatı Üstüne, ss.165-166, Diderot Derneği, ss.167-170, Yeni Akımların Nedeni, ss.171-174, Biçimcilik Nedir?, ss.174-179, Shakespeare Üstüne Notlar, ss.180-184, Tiyatronun Yazınsallaştırılması, ss.185-191, Epik Tiyatro ve Diyalektik Tiyatro, ss.192-195, Tiyatro Bir Duygu Okulu Diye Nitelenebilir mi?, s.195, Tiyatroda Diyalektik Üstüne Notlar, ss.196-199, Yabancılaştırma Efekti, ss.200-211, Novum Organum’dan Küçük Organon’a (Yabancılaştırma Üstüne Düşünceler), ss.212-240. |
|||
36 |
Eagleton, Terry. Estetiğin İdeolojisi, çev. Bülent Gözkan, Hakkı Hünler, Türker Armaner, Nur Ateş, Ayfer Dost, Engin Kılıç, Ela Akman, Neşe Nur Domaniç, Ayhan Çitil, Banu Kıroğlu, İstanbul: Doruk Yayımcılık. 1.Yüreğin Yasası: Shaftesbury, Hume, Burke / 2.Kant'ta İmgesel Olan /3. Schiller ve Hegemonya 4. İnsan Yapıtı Olarak Dünya: Fichte, Schelling, Hegel / 5. Arzunun Ölümü: Schopenhauer 6. Mutlak İroniler: Soren Kierkegaard /7. Marksist "Yüce" /8. Hakiki Yanılsamalar: Friedrich Nietzsche 9. Baba'nın Adı: Sigmund Freud / 10. Varlık'ın Politikası: Martin Heidegger 11.Marksist Haham: Walter Benjamin / 12. Auschwitz Sonrası Sanat: Theodor Adorno /13. Polis'ten Postmodernizme |
|||
37 |
Wilde, Oscar (2010) Sanatçı: Eleştirmen, Yalancı, Katil, Estetik ve Etik Üzerine, Çev. Esin Soğancılar - Kaya Genç, Fatih Özgüven - Türker Armaner, İstanbul: İletişim Yayınları. |
|||
38 |
Trajedi. Navisalvia, Sina Kabaağaç'ı Anma Toplantısı 2004, (2004) Arkeoloji ve Sanat Yayınları. Bilim Editörü: Faruk Akyol, |
|||
39 |
Ridley, Aaron (2007) Müzik Felsefesi, Tema ve Varyasyonlar, çev. Bilge Aydın, Ankara: Dost Kitabevi. |
|||
40 |
Bolla, Peter de, (2006) Sanat ve Estetik, Çev. Kubilay Koş, İstanbul:Ayrıntı Yayınları. |
|||
41 |
Badiou, Alain (2009) Başka Bir Estetik, Sanatlar İçin Küçük Bir Kılavuz, çev. Aziz Ufuk Kılıç, İstanbul: Metis Yayınları. |
|||
42 |
Lunaçarski, Anatoli Vasilyeviç (1982) Sanat ve Edebiyat Üzerine İnceleme, Çev. Kevser Kavala, İstanbul: Adam Yayıncılık. |
|||
43 |
Jimenez, Marc (2008) Estetik Nedir? çev. Aytekin Karaçoban, İstanbul: Doruk Yayımcılık. |
|||
44 |
Zedung, Mao (1999) Kültür, Sanat ve Edebiyat Üzerine, Çev. Celal Üster, İstanbul: Berfin Yayınları. |
|||
45 |
Bozkurt, Nejat (2004) Sanat ve Estetik Kuramları, Bursa: Asa Kitabevi, 4. Basım. |
|||
46 |
"Hölderlin ve Novalis", Charles Larmore. Çev. Metin Bal, Bibliotech Dergisi, Felsefe, Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: 6. Eylül, Ekim, Kasım 2008. Ankara. ss.75-86. |
|||
SINAVLAR |
Bir ara sınav ve bir final sınavı. Sınavlar yazılı olarak
yapılacaktır |
|||
|
||||